wim maes psycholoog



Relaxatietherapie

Relaxatietherapie heeft als doel opgeslagen stress en spanningen  onder begeleiding aan te voelen en te verlichten tijdens de sessies. Zo leer je efficiënte technieken die je in staat stellen er zelf mee aan de slag te gaan. Door thuis te oefenen en tijdens de sessies de technieken te verfijnen die voor jou het best werken, zal je in staat zijn om steeds gemakkelijker tot rust te komen op lichamelijk en mentaal vlak. 
Je bent eveneens meer gewapend tegen de stressvolle situaties, kleine en grote uitdagingen of tegenslagen die onvermijdelijk bij ons leven horen. 
Welke technieken pas ik toe?

Ademhalingstechnieken

 
Ademhalen is één van de meest natuurlijke zaken ter wereld. Stress, mentale onrust, onbehagen of fysieke klachten kunnen onze ademhaling echter compleet ontregelen.  Die ontregelde ademhaling houdt dan net de klachten in stand.  
Correct ademhalen lijkt heel eenvoudig, de anatomie en fysiologie van ons ademhalingsstelsel is dat allerminst. Basis inzicht in deze mechanismen stelt je in staat om beter aan te voelen en te visualiseren wat er in je lichaam omgaat en hoe jouw ademhaling een centrale functie in je lichaam vervult. Met zachte of net krachtige ademhalingsoefeningen kunnen we de balans herstellen en rust brengen en zo gericht het parasympatisch zenuwstelsel (rest & digest) ondersteunen.

Autogene training

Autogene training is een krachtige ontspanningstechniek voor lichaam en geest. Autogene staat voor autos (zelf) en geno (doen ontstaan).  Aangevuld met training staat autogene training dus voor iets dat vanzelf plaatsvindt omdat je je er zelf in bekwaamt. 

De techniek focust zich op het parasympatisch (autonome) zenuwstelsel en wordt in eerste instantie onder begeleiding aangeleerd. Bedoeling is dat je de aangeleerde technieken zelf gaat toepassen tussen de sessies door. Oefening baart kunst zoals ze zeggen. Naarmate je vaardigheden met deze techniek toenemen zal er een betere doorbloeding van de hersenen en de organen ontstaan. Je zal beter en dieper lichamelijk als mentaal tot rust kunnen komen.


Wil je leren hoe je je beter kunt ontspannen?

Maak een afspraak